Wat verstaan we onder online marketing?

2 min read

Wat we verstaan onder online marketing is een variatie aan marketing technieken en strategieën die we allemaal online uitvoeren. Een aantal voorbeelden hiervan zijn, e-marketing, web marketing, digitale marketing en internet marketing. Online marketing is daardoor een term die overkappend werkt en voor iedereen betekent online marketing dan ook iets anders.

Maar wat veelal het doel is van online marketing is om diensten, goederen of reclame aan te bieden op het internet en dit te verspreiden, met het doel deze te verkopen. Wat tegenwoordig ook als online marketing wordt gezien is het promoten van een bedrijf om juist naamsbekendheid te krijgen of om onderzoek te doen. Dit komt doordat online marketing een goede manier heeft om een doelgroep te identificeren en van deze doelgroep de behoeften en wensen te achterhalen (Bron: https://positivedigits.com/).

De zoekmachine

De bekendste manier om naamsbekendheid te maken in een zoekmachine is door zoekmachine optimalisatie toe te passen. Deze online marketing strategie focust zich op het maken van een betere naam voor het bedrijf door middel van het verspreiden van het bedrijf via startpagina’s, blogs en andere mogelijkheden die een connectie hebben met het bedrijf. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een link naar een website die Levi’s spijkerbroeken verkoopt die staat op de website van een fashion blogger. Door middel van het toepassen van zoekmachine optimalisatie wordt het resultaat dat bijvoorbeeld een spijkerbroeken website die Levi’s verkoopt, eerder in de zoekopdrachten van google worden gevonden wanneer iemand zoekt naar ‘Levi’s’. Waarom is dit handig? In deze tijd van digitalisering is de alledaagse mens vaak op de telefoon, omdat de telefoon zo handig is geworden dat je met een paar tikjes een pizza kan laten bezorgen op je adres. Dit betekent dat wanneer een consument op zoek is naar een product of dienst, hij deze allereerst intikt in google waar hij deze kan vinden. Wanneer een bedrijf als eerste zoekopdracht wordt weergegeven zal de waarschijnlijkheid dat de consument op de website beland groter zijn.