Deze SEO copywriting tips zorgen voor een betere vindbaarheid in Google

2 min read

De beste webpagina blijft ongezien als deze niet vindbaar is in Google. De wijze waarop pagina’s worden geschreven speelt hier een belangrijke rol in. Met deze zes SEO copywriting tips wordt jouw content beter gevonden in Google.

1. Bepaal een doelgroep

Soms moet je een tekst schrijven voor insiders, soms voor totale leken. Als je vooraf weet wat de doelgroep is dan loop je niet het risico experts te vervelen of mensen met weinig kennis op te zadelen met complexe materie.

2. Weet wat de doelstelling is

Bij SEO copywriting ben je niet alleen bezig om de ranking in Google te verbeteren, de tekst heeft ook een doel. Dit kan bijvoorbeeld het informeren van bestaande klanten zijn of het converteren van nieuwe klanten.

3. Houd rekening met featured snippets

Iemand voert een vraag in op Google en krijgt direct het antwoord te zien op de zoekresultaten pagina (SERP). Dit heet een ‘featured snippet’ en geeft direct autoriteit aan. Het nadeel? De gebruiker hoeft niet meer door te klikken naar de pagina.

4. Zorg voor een heldere indeling

Een lange tekst zonder alinea’s of headers is nagenoeg onleesbaar. Deel de tekst goed in door gebruik te maken van korte tekstblokjes waar de bezoekers vlot doorheen kan lezen. Header tags kunnen ook een positieve invloed hebben op SEO.

5. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines

Laat je niet gek maken door short tail en long tail keywords, bounce rates of een exact aantal woorden en H2 titels. Uiteindelijk schrijf je voor mensen. Als teksten goed geschreven zijn en relevante informatie bevatten dan vallen de stukjes (bijna) vanzelf op zijn plaats.

6. Maak gebruik van rich media content

De tekst kan nog zo briljant zijn, in combinatie met afbeeldingen en/of video scoren pagina’s aanzienlijk beter. Dit zal doorgaans niet door de copywriter worden ontworpen of gecoördineerd, een samenwerking tussen verschillende content creators kan wel voordeel bieden. DoubleSmart werkt met een team aan experts die weten waar ze goed in zijn én welke werkzaamheden ze beter kunnen uitbesteden.